Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

reden tot zorgen?

  • Miriam

    Hallo,

    Onze Cane Corso heeft een (volgens de dierenarts) afwijking. Haar tong hangt (bijna) altijd uit haar mond, altijd aan de rechterzijde. Als ze waaks is, blaft of iets dergelijks heeft ze haar tong wel in de mond. Maar zodra ze ontspannen is.. juist ja. Het lijkt alsof haar tong te lang is voor haar bek. De dierenarts zei dat hij nog nooit zoiets gezien had, een operatie of iets dergelijks was niet nodig, maar het hoort niet zo, gaf hij aan. Ze lijkt er geen last van te hebben. Nu ontdekte ik laatst dat het lijkt alsof haar kaak een beetje scheef staat. Zou dit scheef beginnen te groeien omdat haar tong er aan die kant uit hangt? Net zoals bij kinderen die duimen de kans hebben dat de voortanden naar voren gaan staan? Ik vind het niet storend maar wel raar. Ik kan hierover nergens iets vinden op het net dus misschien heeft iemand goede raad voor ons of is er iemand die dit wel kent?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    groetjes

  • canecorso.startpagina.nl

    Hallo,

    Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over gehoord en kan er ook weinig over vinden. Ik heb wel onderstaande link gevonden. Ik weet niet of jij toevallig deze vraag gesteld heb aan de dierenarts online? De verklaring van de dierenarts lijkt me wel logisch.

    http://www.dierenartsonline.nl/index.php?id=424&tx_ttnews%5BpS%5D=1197789883&tx_ttnews%5Btt_news%5D=711&tx_ttnews%5BbackPid%5D=421&cHash=535c76c2bc

    Ook las ik op een andere site dat de hond idd een soort van vergroeing kan krijgen net zoals een kind dit krijgt van duimzuigen.

    Is jouw hond de enige uit het nest die dit heeft?

  • M.E. Stiekema

    Beste Miriam,

    Ik ben absoluut geen dierenarts en pretendeer het ook niet te zijn,wat ik wel weet als tandarts/orthodontist, is dat groei dus ook scheefgroei alleen veroorzaakt wordt door de genen(erfelijk) of door een constante druk, of het ontbréken van een constante druk dus bij b.v. een eenzijdige tumor,cyste e.d veroorzaakt scheefgroei door druk op de botcellen, bij het ontbréken van structuren b.v. één oog geeft een onderontwikkeling van de betreffende oogkas door het ontbreken van druk. Let wel, dit gebeurt alleen in de groeifase van het dier en tumoren komen dan heel weinig voor. Het scheefstaan van de tanden plus extra voorwaartse groei van de bovenkaak bij kinderen die duimzuigen komt door de constante druk van de duim in de groeifase van het kind. Dus een kind dat weinig duimzuigt of zonder kracht op de tanden komt deze fase probleemloos door. Wat ik van jou begrijp is dat de tong van hond slaphangt, dus invloed op de kaakgroei lijkt me uitgesloten. Invloed op het gebit heeft het ook niet,ik zal verder niet in detail en uitleg gaan, is wat slaap verwekkend, misschien houdt hij z'n kop wel scheef dat de tong er altijd aan de zelfde kant uithangt, ik hoop dat je erachter komt.

    Met vr. gr.